lørdag den 14. maj 2011

Langtidshævede Klatboller m. kun 5g gær





Efter det er gået op for mig, at det er muligt at bage boller på 'klat-manér, er en helt ny interesse for bagning opstået - jeg har aldrig haft den store interesse for dej mellem fingrene, så jeg er ovenud begejstret for at kunne bage uden at røre dejen. Det er et hit. Jeg forsøgte mig første gang med en opskrift på grove klatboller som er en rigtig god opskrift og desuden kun tager en time inkl. hævning og bagning. Dog tænker jeg, at der er lidt for meget gær i, hvorfor jeg næste gang vil halvere gæren og lade dejen hæve dobbelt tid. Min veninde - og meget kreative blogger - og som desuden har helt styr på bagning generelt - gav mig en ny opskrift på 'klat-boller' (kalder jeg fremover de boller, der blot skal klattes med en ske på et stykke bagepapir) - langtidshævede klatboller. De tager godt nok en del længere tid idet de skal hæve i 8 timer, men der er derimod kun 5g gær i (modsat de grove klatboller, hvor der er 50g i!) 5 g gær - do you believe it? Min dej blev sat i køleskabet i 8 timer og den voksede i hvert fald til dobbelt størrelse. Den blev så fin så fin.

Her følger hendes opskrift: opskriften er oprindeligt kun på hvedemel, men jeg reviderede til en grovere version - min opskrift finder du i parentesen.

Langtidshævede 'klat-boller': (ca. 15 stk)

7 dl. kold vand
5g gær
2 dl. yoghurt
1 spsk salt
1 spsk honning
ca. 1 kg hvedemel (jeg brugte 500g hvedemel og 500g rugmel - desuden en lille håndfuld hørfrø & en lille håndfuld solsikkekerner - skær evt. lidt ned på mel i forhold til de frø og kerner du tilsætter)

.. og sådan gør du:
Udrør gæren i lidt af vandet. Bland resten af vandet, honning, salt, og yoghurt i en stor skål og rør det sammen. Tilsæt derefter gærblandingen og rør det sammen med en grydeske. Tilsæt efterfølgende melet lidt ad gangen (og evt. frø og / ell. kerner)
Dejen skal have konsistens som en tyk grød. Sæt derefter dejen i køleskabet tildækket af et viskestykke og lad den hæve i ca. 8 timer. Med en våd ske klattes dejen ud på et bageplade og bages i ca. 15-20 min. ved 225 grader.

Juhuu for klat-boller!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar