lørdag den 14. maj 2011

Hurtige! Grove 'Klat'-Boller






Det er det letteste i verden at lave disse boller. Det tager stort set kun en time - inkl. hævning og bagning! Alt du skal gøre er at blande alle ingredienserne, lade dejen hæve i 30 min, 'klatte' dejen ud med en ske, bage dem i 20 minutter - og voila!

Hvad du skal bruge er:
50g gær
En halv tsk. salt
3,5 dl. vand
1 dl. solsikkeolie
1 dl. solsikkekerner
1 dl. hørfrø
1 dl. sesamfrø
1 dl. havregryn
2,5 dl. hvedemel
2,5 dl. groft rugmel

Nu skal du blot...
... blande lunkent vand, gær og salt sammen til gæret er opløst i vandet. Tilsætte de restende ingredienser og røre godt i dejen. Derefter skal dejen hæve tildækket et lunt sted i 30 minutter. Og ja - dejen skal have en våd konsistens, så tvivl ikke! Efterfølgende klattes dejen ud med en spiseske på en bageplade med bagepair. Efter du har fordelt din dej skal bollerne i ovnen ved 200 grader i ca. 20 min.

Vi spiste bollerne til frokost med hjemmelavet tomatpesto, romainesalat, avokado, tomat, rødløg og frisk mozzarella og i morgen tidlig skal de nydes med en god øko-smør og en kop kaffe. Mm! Det er slet ikke tosset med hjemmebag.

- jeg vil lige tilføje, at bollerne ikke var helt så spændende dagen efter - måske på grund af den korte hævningstid? Næste gang jeg laver denne opskrift overvejer jeg at halvere gæren (50g er alligevel en hel del!) og derimod lade dejen hæve længere. Min erfaring fortæller mig efterhånen at boller på 'længere hævning og mindre gær' holder sig luftigere og lækre i længere tid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar