tirsdag den 14. februar 2012

Grønne Burgere (vegetarbøffer)






Nogle gange kan der komme de lækreste sager ud af et halvtomt og ret kedeligt køleskab!
Jeg bestræber mig altid på, så godt som jeg nu kan, at bruge op af det, der gemmer sig i køleskabet, inden jeg køber ind på ny. Sådan var jeg ikke engang. Der var vores madbudget herhjemme også skrigende højt og ofte blev der smidt ud af for gamle varer i køleskabet, der dårligt var åbnet - og det med at genbruge rester fra dagen/ene før var hverken jeg eller min kæreste særlig gode til. Det er der siden blevet lavet om på. Samvittigheden har det meget bedre og økonomien ligeså.

Anyhow. I går havde jeg sådan lyst til at lave burgere og da køleskabet var rig på rester af den ene og den anden grønne sag, var der alligevel en del at lege med. Burgerne blev bare så lækre! Mums filibaba.

Under normale omstændigheder, havde jeg slået en dej sammen til nogle burgerboller, men jeg havde forinden bagt en god portion langtidshævede klatboller (dem kan du se opskriften på her) Denne portion bestod, foruden basisingredienserne, af halv hvede, halv spelt samt Urtekrams 5-kornsblanding og de var perfekte til burgere og desuden godt mættende.

Når jeg laver vegetarbøffer/deller free-styler jeg oftest ud fra det, der gemmer sig i køleskabet. Grundingrediensen i vegetardeller kan jo bestå af alt fra bulgur, kikærter, linser, kartoffel etc.. Jeg har b.la tidligere blogget dette indlæg som et eksempel på en lækker vegetarbøf. Men muligheder er der mange af og kun din fantasi sætter grænser (så længe 'farsen' hænger sammen) :-)

Nu til disse lækre vegetarbøffer: - Er den færdige fars lidt for våd, kan du tilsætte ekstra rasp eller mel og er den omvendt for tør, kan det godt være at lidt ekstra væde ville være passende.

1 ds grønne linser - i know! Men da det var restemad, og jeg ikke havde flere tørre linser, blev der lige hevet en dåse frem fra skabet :-)
3 gulerødder - rives på rivejern og presses for væde
3 kartofler - rives på rivejern og presses for væde
1 løg - hakkes i små tern
2 hvidløg - rives på den fine side af dit rivejern
1 dl rasp
2 æg
2 spsk speltmel - du kan sagtens bruge hvedemel
1 håndfuld finthakkede mandler
Salt & peber
1 tsk gul karry
1 tsk tørret hvidløgspulver
tørret chili efter smag
Olie til stegning

Bland alle ingredienserne i en skål og vurder efterfølgende og din fars er lidt for våd eller tør og tilsæt evt. ekstra mel eller evt. lidt væde (vand eller mælk) Klat bøfferne ud på en pande med olie og steg dem til de er gyldne. Bøfferne kan 'formes' med en ske, når du har klattet dem ud, så de får en fin form.

Af tilbehør til burgerne var der rød pesto, tomater, frisk mozzarella, frisk spinat vendt i olie og æblecidereddike, rødløg, champignon stegt med rødløg på en pande samt en god portion gourcamola lavet på avokado, citronsaft, en sjat creme fraice og 1 fed hvidløg.

NamNam sir' jeg bare!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar